Een aantal jaar terug gingen we in Amsterdam naar de Hema met als doel een paracetamol te halen. Toen wij de winkel ingingen, keken we onze ogen uit. Geen paracetamol te vinden maar wel een ander perfect medicijn om hoofdpijn tegen te gaan: Een ballenbak! Deze ballenbak is er niet alleen maar voor kindjes om in te spelen, het is namelijk vooral bedoeld voor de Instagrammers die laaiend enthousiast worden van leuke fotoplekjes.
Dit artikel schreef ik in 2018, de pop-up store van de Hema is er dus helaas niet meer..



Voor veel jonge meiden is het een hobby om naar de leukste fotoplekjes te speuren, een volledige shoot er te houden, uren te besteden aan het editen van deze foto’s en ze vervolgens op Instagram te plaatsen. Ik spreek uit ervaring.
Daarnaast zie ik het ook terug in mijn reisblog statistieken waarin ‘de leukste Instagram foto ideeën in de Efteling‘ jaren nadat ik de post schreef, nog steeds regelmatig bezocht wordt.
Sommige van deze Instagrammers kunnen een aardige following opgebouwd hebben. Dit soort nano-influencers, kunnen meer invloed hebben in jouw marketing dan je denk.
Hieronder zie je mijn eigen post, nog in de glorie-jaren van Instagram waarbij je posts nog gezien werden.
User generated content door nano-influencers
Nano-Influencers worden in de eerste Influencer Marketing categorie ingedeeld en hebben ongeveer een bereik van 0 tot 5.000 volgers. Een groot deel van deze volgers zijn andere nano-influencers. Ze houden elkaar op de hoogte, raken geïnspireerd en vormen zo een hele online community. Wanneer een van deze nano-influencers dus een post plaatst, zullen anderen enthousiast raken en dezelfde foto willen maken. En zo gaat het balletje rollen…
Voor je het weet staan ze in de rij om allemaal dezelfde foto te kunnen maken. En niet meer alleen de nano-influencers, maar ook de familie en vrienden die deze posts voorbij hebben zien komen raken enthousiast.
Zelf poste ik in totaal drie foto’s op mijn Instagram met gemiddeld 450 likes per foto. Reken maar uit wat voor exposure dat is als dit veel vaker gedaan wordt.
Waarom werkt dit nog meer?
Naast alle online traffic door (nano-)influencers, zorgt deze leuke experience ook voor een positieve associatie met Hema voor de gewone voorbijgangers. Er zijn een aantal elementen die ik het liefst wetenschappelijk onderbouw, maar dan zijn we weer 1.000 woorden verder, dus we doen het even heel kort en bondig:
- Een ballenbak voegt een speels element toe wat play aanwakkert. Play kan leiden tot positieve emoties die kunnen leiden tot een memorabele ervaring die voortaan hopelijk geassocieerd wordt met Hema.
- De paaseitjes, waarvan je zelf een zakje kan samenstellen, waren erg goedkoop waardoor je bijna niet de winkel uit kan zonder ze te kopen en het gevoel te hebben dat je een goede deal krijgt. Dit zou je kunnen zien als een mini-versie van de peak-end rule waarbij wordt gesuggereerd dat het einde van een experience veel invloed heeft op de algehele experience. De veel te goedkope softijsjes die je bij de Ikea haalt nadat je afgerekend hebt zijn hier ook een voorbeeld van.
- Daarnaast zorgen deze paaseitjes voor een goede post-experience. Óf je eet ze gelijk op wanneer je de winkel uitloopt en de chocolade geeft je phenylalanine wat wordt omgezet naar dopamine, of je neemt ze mee naar huis, deelt ze met iemand en vertelt over wat voor geweldige ervaring je gehad hebt bij de Hema

Een eerste versie van deze blog schreef ik in 2018, nu in 2023 heb ik deze blog een update gegeven. En nog steeds ben ik super positief hierover en zie ik het als een fantastische kleine experience die ik niet gemist had willen hebben.
Wat denken jullie, zou het Hema veel opgeleverd hebben?
Liefs, Fab.